Kraj ere Labubu lutaka?

Izvor: Centralni Portal

Pregled dana, Magazin 13.10.2025, 12:14

Na tržištu kolekcionarskih igračaka rijetko šta je izazvalo toliku pažnju kao Labubu – plišane lutke nalik čudovištima sa oštrim zubima.

Kraj ere Labubu lutaka?
Foto: Agencije

Opsednuti ovim lutkama, korisnici društvenih mreža prikupili su milione pregleda pokazujući svoje kolekcije. S druge strane, uspeh kompanije Pop Mart koja stoji iza ovih lutaka, ali i drugih preprodavaca, bio je ogroman.

Čini se da su Labubu lutke pridobile veliku pažnju zahvaljujući „blind box“ kutijama, gde kupci zapravo ne znaju šta je u njoj sve dok je ne otvore.

Na vrhuncu popularnosti, „blind box“ serije, rasprodate su za nekoliko minuta. Na platformama za preprodaju, retke verzije dostizale su cenu od nekoliko hiljada dolara. Pop Martova vrednost skočila je na oko 1,8 milijardi dolara, a prihod od IP-a „The Monsters“ dostigao je 870 miliona dolara sredinom 2024. godine, piše Forbes.

Kolekcionari su postepeno formirali unutrašnje krugove: Telegram grupe, zajednice preprodavaca, tematske događaje. To više nije bila samo igračka – postala je identitet.

Nakon rasta, nagli pad
Čini se da su kilometarski redovi i nestašice zaliha bili prelomna tačka za tržište Labubu lutaka.

Iako su originalne lutke kompanije Pop Mart koštale oko 30 dolara, zbog nestašica preprodavci su iskoristili svojih pet minuta.

Lutke tada počinju polako da se pojavljuju i na onlajn platformama za preprodaju i aukciju, te su pojedini modeli dostizali čak i 7.000 dolara.

Međutim, nakon godina rasta, dolazi i strmoglavi pad. Preprodajne cene padaju, tržište doživljava prezasićenje, a sada na scenu stupaju i lažni primerci lutaka koji dodatno potkopavaju ekskluzivnost – takozvane Lafufu lutke.

I pored svih napora da sačuva autentičnost registrovanjem žigova, vodiča za proveru originala i QR kodova, tržište Labubu lutaka se suočava sa krizom.

Sada i sekundarno tržište, tržište preprodavaca, gubi snagu. Cene drastično padaju, a oni se utrkuju da rasprodaju zalihe.

Analitičar akcija u Morningstaru, Džef Džang vidi sekundarno tržište kao barometar za najpopularnije proizvode Pop Marta. Kada potražnja premaši ponudu, platforme za preprodaju postaju glavno mesto trgovine – i ključni pokazatelj gde ide interesovanje.

Zaplena falsifikata
Ovog leta šangajska policija razbila je lanac falsifikatora koji je prodao više od 5.000 lažnih Labubu lutaka po ceni od 60–70% originalne, piše Forbes. Krili su se iza radnje sa elektronikom i zaradili oko 1,67 miliona dolara pre hapšenja. U isto vreme, kineska carina zaplenila je još desetine hiljada „Lafufu“ lutaka u više gradova.

Ali kriza falsifikata nije bila samo pitanje lažne ponude — otkrila je pukotine u lojalnosti. Rani kolekcionari gledali su kako se njihova zajednica razvodnjava dok su Lafufu lutke obarale vrednost na sekundarnom tržištu i urušavale poverenje.

S druge strane, Pop Mart tvrdi da je pad preprodajnih cena upravo ono što su želeli da postignu.

„Naši proizvodi su stvoreni za ljude koji se iskreno povezuju sa umetnošću i radošću koju donose – i volimo da vidimo tu strast. Omogućiti pristupačnost ovoj umetnosti je ključno za nas. Ako su kupovine zasnovane isključivo na ‘pravljenju profita’, taj model će se kad-tad urušiti“, saopštili su CNBC-u.

Osnivačica kineske istraživačke firme ChoZan, Ešli Dudarenok rekla je da je Pop Mart i ranije dozvoljavao da cene na sekundarnom tržištu rastu kako bi podstakli želju za posedovanjem lutke.

„Labubu je preko preprodajnog tržišta značajno povećao popularnost igračke. Istovremeno, to dugoročno nije zdravo, jer otuđuje vaše prave kupce, lojalne kupce. A Pop Mart ne želi da bude igračka jedne hit sezone“, rekla je Dudarenok.

Drugačiji tok istorije
Prema pisanju Forbes, Pop Mart je svoje fanove na neki način tretirao kao tok prihoda, umesto kao čuvare brenda. Umesto uvođenja ekskluzivnih lutaka, ranog pristupa novim izdanjima, serije mini figura ili događaje gde bi se kolekcionari susretali sa kreatorima, vladala je nestašica.

Možda će Labubu i ostati dugoročni trend, budući da su, prema pisanju Forbes, preprodajne cene pale više od 50 odsto u nekim regionima poslednjih meseci. Međutim, šta će reći fanovi? Da li će se time ugušiti osećaj ekskluzivnosti?

„Zbogom Labubu?“. Možda. A možda i ne. Ali važnije je — šta sledi. U vremenu kada pripadnost ima veću vrednost od posedovanja, sledeći kolekcionarski fenomen koji pobedi biće onaj koji gradi ne samo potražnju, već i odanost.


Podijelite vijest: